Het bepalen van de resultaten
Het inspectierapport geeft aan dat de school voldoende tot goed scoort op de volgende indicatoren:
- Resultaten in kernvakken
- Aanbod
- Zicht op ontwikkeling
- Didactisch handelen
- Ondersteuning
- Schoolklimaat
- Veiligheid
- Evaluatie en verbetering
- Kwaliteitscultuur
- Verantwoording en dialoog
Aandachtspunten voor de komende schooljaren zijn:
- Het verbeteren van de resultaten op de Eindtoets.
- Nagaan of ons aanbod burgerschap/sociale integratie en seksuele voorlichting /diversiteit voldoet aan de kerndoelen.
- Complexe leerkrachtvaardigheden ten volle benutten.
Onze school valt onder het reguliere inspectietoezicht. Voornemens Wij hebben voornemens opgesteld in een plan van aanpak. Rapportage De resultaten van onze leerlingen worden weergegeven op de website 'Scholen op de Kaart'. Hier vindt u ook de uitstroomgegevens.
Het bepalen van de resultaten
In groep 3 t/m 8 worden methodegebonden toetsen afgenomen. Daarnaast nemen we in groep 2 t/m 8 Cito-toetsen af. Getoetst worden de vakken:
Technisch Lezen
Begrijpend Lezen
Rekenen en Taal voor kleuters
Spelling
Rekenen
Studievaardigheden
Groep 7 neemt deel aan de Cito Entreetoets en groep 8 aan de eindtoets IEP.
Verder kijken wij naar:
- De behaalde resultaten bij de methodegebonden toetsen.
- Het overzicht van de gegevens van onze leerlingenzorg.
- Observaties van de groepsleerkracht.
- Het plezier waarmee de kinderen naar school gaan.
Verslaglegging
Leerlingvolgsysteem
Door regelmatig observeren en afnemen van toetsen brengen we de ontwikkeling van de kinderen in kaart. Hierdoor is het mogelijk in een vroegtijdig stadium problemen te signaleren en kunnen de leerkrachten hun aandacht voor het kind hierop afstemmen. Datzelfde geldt voor kinderen die tot meer dan gemiddelde prestaties in staat zijn. Het leerlingvolgsysteem biedt de mogelijkheid voor elk kind onderwijs op maat te verschaffen.
Onderwijsregistratiesysteem ParnasSys
ParnasSys vormt de basis van alle onderwijskundige processen. Om die reden werken zowel leerkrachten als intern begeleider, MT-leden en administratief medewerker vanuit dit leerlingvolgsysteem.
Alle resultaten, observaties, handelingsplannen, gespreksverslagen en groepsplannen worden hierin genoteerd. Het biedt een helder beeld van de actuele situatie m.b.t. (toets)resultaten, hulpplannen, ontwikkelingsperspectieven, leerlingaantallen en absenties op zowel leerlingniveau, groepsniveau als schoolniveau. Meer informatie vindt u op de website van ParnasSys.
Kijk!
Bij onze peuters wordt het volgsysteem KIJK! ingevuld om de vooruitgang in hun ontwikkeling te volgen en te monitoren.
Leerlijnen voor het jonge kind
In de groepen 1 en 2 wordt de voortgang in de brede ontwikkeling van de leerlingen gevolgd en gemonitord door het gebruik van de Leerlijnen voor het Jonge Kind.
Zien!
Om de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen vanaf groep 3 in kaart te brengen, te volgen en aan te sluiten bij eventuele ondersteuningsbehoeften hanteren wij het observatie-instrument ZIEN! (zowel de leerkacht- als leerlingvragenlijsten.)